måndag 30 juni 2008





Nej, min blogg är inte död.
Det ska den inte göra heller. (Göra? Vara? "Att dö" - verb - vara, heta, kallas, bliva..."bli död"? Äh, sluta bara!) (Första parantesen, visst är det härligt!)
Mitt mål är att hålla den levande och nej; varje inlägg ska inte börja med:"Nej, min blogg är inte död.", utan jag ska försöka skaffa rutin, blogga regelbundet, "en gång i veckan gör magen glad", eller det kanske är för sällan? Stellan? Mellan? (oj, klockan är mycket..)

Mitt liv har (som vanligt) varit föga intressant att följa den senaste tiden.
Sommarlov råder nämligen här hemma och vi slåss mot vårt förnuft dagligen, för att få i oss en anständig mängd luft.
Sommarluft.
För alla måste ut på sommaren. Ut och röra på sig.
Har man dessutom ett barn, anses det i princip som barnmisshandel om man inte tvingar ut det(barnet) i det skarpa ljuset och i gräset som gör det(barnet) förkylt(allergiskt, för den långsamme). (Att barnet sen bestämmer sig för att göra det bästa av situationen och alldeles frivilligt lägger sig i gräset och rullar runt, är en helt annan historia..)
Jag har alltså följt ett schema den senaste tiden, med aktiviteter på som bullbakning, teater i parken (ska aldrig mer gå på en gratisföreställning i Pildammsparken, för att se min favoritbok svärtas ner av nå'ra usla amatörer medan tiotusen barn och deras mammor pratar som om de vore hemma och inte alls på en föreställning där folk faktiskt både försöker höra, och se för den delen) , biblioteksbesök, skogsutflykter och annat skojeliskojans.

Som jag nämnde tidigare, är det en kamp varje dag att vara ute så lite som möjligt. Jag är ju ledig, jag vill ju bara sitta vid ritbordet! Åååh, vad jag önskar att mitt jobb var att rita gubbar!

Hur som helst, jag har halvt hunnit med att illustrera en novell jag skrivit och denna gången har jag bara använt pilotpennan och den svarta pantone-pennan på skuggan, på bilden med sängen. Inga magiska trick i illustrator eller så, bara hederligt handarbete. (Spetsen på pilot-pennan har dessutom böjt sig!... för mig...för min kraft? Oh well..)
Lägger bara upp två av bilderna här.

Oy! 10 poäng till den som kan se vilken konstnär jag försökt imitera på flickans plansch! (På bild nr.1, f.v. )

6 kommentarer:

Anonym sa...

Aha så ni såg lille prinsen? Jag funderade på att gå dit men pallade inte - jag - är - en - så - kallad - barnmisshandlare - . Just nu är sommaren jobbig, alla dessa krav på att va ute och åka på semester och ha skoj och va så himla piffig och underhållande - men ändå ska man klara av att vara sjukt förkyld o jobba för att inte tala om planera framtiden och försöka hålla sig själv i någorlunda god form. Jäkla piff. Bilderna är jättefina och verkligen urtjusiga, du har utvecklat dina tecknartalanger de senaste tio åren må jag säga. Kul att se illustrationer till novellen så att jag kan föreställa mig det hela bättre. Ser fram emot nya slutet. Nu måste jag snyta mig och göra citron-honungsvatten och tycka synd om mig själv - puss. /Nyspelle

Linda Siewert sa...

Japp, vi såg bara introt av pjäsen, den sög kraftigt.
Stackars dig lilla Nyspelle, hoppas du blir frisk snart, ta dig en apelsin vettja! Puss (i luften)

Anonym sa...

John Bauer! John Bauer! Tio points for Nyspelle!

Linda Siewert sa...

Hahaa, ganz korrekt! :D

Anonym sa...

John Bauer, of course :)

Jag ÄLSKAR bild 1. Någon dag får du illustrera mig, för jag vill bo i en tecknad verklighet när jag ser dina alster. Typ. Lite svårförklarat. :)

Linda Siewert sa...

Åh, tack! Klart att du vill bo där, det vill man väl alltid!:D

Och ja; Bauer är rätt!