fredag 28 mars 2008

Minnet är inte gjort för bruna färger


Idag har jag nästan bara kunnat tänka på min roman. Ja. Tänka.
Har jag skrivit något då? Nä.
Har jag åstadkommit något alls? Ja. En bild på min huvudkaraktär i späd ålder (dock ej spädbarnsåldern) med sina systrar. Det är denna ni ser här. Ja, jag är medveten om att golvläggaren måste ha varit full när han utförde sitt arbete. Det rår inte jag över.

Jag insåg mitt i det frenetiska tecknandet och experimenterandet av olika färgkombinationer, att jag saknade färgen brun. Trädbrun.
Jag blev alltså tvungen att, som vanligt, utföra alldagliga göromål för att kunna åtgärda detta.

Min längtan efter brun färg drev mig inte till toaletten, utan till Drewex*. The place to be.
Där inhandlades en mörkt grön nyans, en svart och en ljusljus-gul pantonepenna.

När jag väntade i kön fick jag syn på en för mig tidigare dold hylla, full med andra sorters pennor. Jag skyndade mig häpen och i lätt chocktillstånd dit och började rota och rycka i pennorna som vilken galning som helst.
Det var inget lätt beslut. Det tog mig åtskilliga minuter att få rätt på tankarna igen och försöka urskilja vilka av de tusenmiljarder nyanser jag faktiskt var i behov av.
Så, det blev snöslask-blå, sommarhimmels-blå, moss-grön och nån form av vanilj blandad med smutsiga kaksmulor-gul.
De här pennorna är långa och slanka och ytterst eleganta, och de har vars två spetsar. En tjock och pensellik och en liten och knubbig. Jag föredrar den pensellika måste jag säga.
Dessa pennor är av märket "Tombo" och är Japan-tillverkade, för den vetgirige.

Förresten. Det blev ingen brun.


* http://www.drewex.nu
(Anna har lärt mig att göra länkar. Detta är jag tacksam för. Tack.)

9 kommentarer:

ushiri sa...

Shoppade du aldrig en brun då ??

"Där inhandlades en mörkt grön nyans, en svart och en ljusljus-gul pantonepenna."

Var e den snygga skissen med den röda klänningen.

Gardinerna blev skitbra, bra inramat me fokuset på flickan i mitten :))

Linda Siewert sa...

Tack. Det iof. inte meningen att just den flickan ska hamna i fokus, men jag har redan när jag placerade henne där(i mitten) insett att det blir så ändå.

Rödklänningen ska inte upp här, den ska säljas dyrt på min privata auktion. Du är den enda budläggaren.

Sista meningen innan länken till Drewex avslöjar om det blev en brun eller inte. :P

Anonym sa...

Du anar inte hur mycket jag ser fram emot dina inlägg här, brukar titta in vad dag i hopp om nya :) Jag tycker om att läsa det du skriver. Du är dessutom mycket duktig på att teckna!

Linda Siewert sa...

Tack! Vad glad man blir! :D

Anonym sa...

ja vad ska man säga...

Tjusigt!

Linda Siewert sa...

Haha, visst är det Björn?

Anonym sa...

Det förbryllar mig att gardinerna är, ja just det, bruna... Vad målade du dom med???

Linda Siewert sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda Siewert sa...

Haha, har vi fått oss en släng av färgblindhet kanske?
Ser du inte att de är mossgröna?

Nä, men det är nog svårt att se om man inte vet det. Nu kanske alla tror att ljög i mitt inlägg om den bruna färgen och att den uteblev.
Men jag svär, gardinerna är mossgröna.
Tur att det blev utrett.